26 oktober 2012

Julen

 
 
 
Första snön har lagt sig över moder nord. Löven har inte fallit till marken ännu. Men i mina ögon är det otroligt mysigt med snö, mysfaktorn blir hög och jag blir att tänka på julen och allt mysigt med den, maten, doften av granen, tomten och så snön, den ljusa snön som gör att man inte faller djupt ner i en mörk svacka. Julmusiken som är så vacker och klingar så fint.

För någon dag sedan hörde jag julmusik för första gången i år.
En varm känsla spred sig i mig, en trygghet av vad julen alltid betytt för mig.
 
Förutom ifjol. Ifjol var en tung jul där vi satt vid mammas sida och höll hennes sträva hand och hon kämpade de sista dagarna i sitt liv.
Vi visste så väl vad som skulle hända inom en snar framtid. Vi visste inte när och vi visste hur. Ovissheten och otryggheten fanns där. Den varma känslan uteblev även fast tomten, granen och maten fanns där.
 
Det är i såna stunder man vet att det inte är det matriella som gör julen till vad det ska vara.
Utan människorna.
 
I år åker jag hem till en lite tommare jul men jag hoppas att jag skall kunna ge Celine den varma jul jag alltid fått med den familj som gett mig värmen.
 
Även fast det kommer vara den första julen utan mamma så vill jag kunna fira julen så som mamma alltid ville fira den, med en trygghet och omtanke att familjen skulle ha det bra.
 
Glöm inte bort att njuta av julen för vad den kan ge er.

2 kommentarer:

Cila sa...

Och där rinner mina tårar, så fint skrivet <3

Milla sa...

och mina tårar bara rinner också, men vi har minnena från förra julen och alla andra jular också som vi ska dela med Lin så hon får veta vilken fin mommo hon hade.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...